Candidatura d'Unitat Popular

Santa Eulàlia de Ronçana

Proposta de canvi de reglament pel foment de la participació de la ciutadania als plens municipals

El Ple Municipal és l'òrgan municipal integrat per la totalitat dels regidors i regidores escollits directament per la ciutadania en el qual es prenen importants decisions que afecten el conjunt del municipi i de la ciutadania.

Per tal de millorar i fomentar la participació ciutadana cal fer polítiques de participació i democràcia directa, modificar els mecanismes que permetin la participació a la població i les entitats del poble.
Considerem necessari regular els mecanismes per a obrir els plens a la ciutadania i permetre que la població i les entitats puguin presentar mocions o propostes en els plens i formular preguntes als regidors i regidores municipals.

Estem convençuts​ ​que la democràcia no consisteix només en un sistema polític en el qual els ciutadans escollim cada quatre anys uns representants perquè legislin i governin en el nostre nom, sinó, almenys així ens agradaria, el govern del poble, pel poble i per al poble.

La democràcia representativa és la forma legal i legítima de què ens hem dotat, però una forma pobra i clarament millorable de democràcia. La delegació en els nostres representants electes fa que, sovint, veiem la política com a quelcom aliè a nosaltres i obri una bretxa entre els càrrecs electes i les institucions i el poble sobirà. Considerem la participació dels veïns i veïnes i qualsevol forma de democràcia directa com una manera d’enriquir la democràcia. Pensem, tanmateix, que el respecte a les minories és un bon indicador de la qualitat de la democràcia.

Per tot això us proposem​:
-​Una modificació del ROM que permeti a qualsevol associació, entitat, grup, partit, de Santa Eulàlia de Ronçana presentar mocions i propostes al Ple en nom propi per ser votades i aprovades si s’escau. Un Reglament que ha de tenir en compte:

• Regular la normativa d’allò que té relació amb el foment de la participació ciutadana als plens municipals.
  • Que les entitats i partits sense representació al Ple Municipal tinguin dret a la presentació de mocions i a fer precs i preguntes.
  • Que s'acordi un nou Reglament amb el detall de requisits que hauran de complir les mocions com ara: format, terminis, tant d'entrega de la moció, prec o pregunta com de resposta per part de l'Ajuntament, destinatari/is, nombre màxim de mocions a presentar per Ple, temps màxim de les intervencions, etc
  • Que l’Ajuntament informi, a través dels canals oportuns, a les entitats i associacions del municipi la data del ple i de la sessió informativa amb antelació suficient per poder exercir el dret a participació.
  • Que les preguntes es responguin, en la mesura del possible al mateix ple, i si no fos possible, durant el següent ple ordinari.

Òbviament l’aprovació o rebuig de les propostes o mocions estarà condicionada a la majoria de vots del ple constituït pels regidors electes sense voler treure’ls ni legitimitat o autoritat respecte de les funcions del càrrec pel qual han sigut escollits pels veïns.

Assemblea local CUP Santa Eulàlia de Ronçana.
Febrer de 2020

Estem convençuts​ ​que la democràcia no consisteix només en un sistema polític en el qual els ciutadans escollim cada quatre anys uns representants perquè legislin i governin en el nostre nom, sinó, el govern del poble, pel poble i per al poble.